SUPERTORSDAG

Fri på en torsdag, sola skinner fra totalt skyfri himmel og man kommer seg på tur! Vennegjenget dro til Indrekåven i Altafjorden på onsdag ettermiddag og du grønneste som værvarselet slo til. Torsdagen ble eventyrlig; SUPERTORSDAG!



Foto: Trond Jensen
Vel, "du grønneste" var skryt, det er ikke veldig grønt i Finnmark ennå, men det nærmer seg sommeren i alle fall. Det aller grønneste i Kåven på denne tida er kraftstasjonen. Tror den grønnfargen må ha vært på salg😊 





Vi tok turskoene fatt, gamasjer på og startet til Kåvenvannet. Vannet er demmet opp og ligger på hele 119 meter over havet. Nå var vannet tappet ned og var vel mer på laveste reguleringsgrense: 99 meter. Det gjorde at isen rundt vannet var sprukket opp og lå i flak.



Sprekkene var litt ekkel, men det var ikke akkurat bresprekker, så ingen fare. Men, ubehagelig kan det allikevel bli. Følte meg litt som på ekspedisjon, når det ble bratt, glatt og med sprekker i isen rundt meg 😏



Målet var isfiske! Men, det visste jeg ikke på forhånd, så fiskeutstyret var igjen hjemme. Festet litt snøre under lokket på en Carmex-boks, en sølvkrok som skje og en ongel i enden. Hvis det ikke napper innen rimelig tid så går jeg fort lei på isfiske, men det var superlett å være tålmodig i finværet. Ann-Siri fikk en fin ørret og det at jeg ikke fikk fisk, årsaksforklares i kort snøre på fiskeutstyret. 

Foto: Trond Jensen

Foto: Inger-Marlen D. Ottem

På en såpass "slitsom" tur, er det viktig å få i seg nok veske og mat! Bålkaffe og hjemmebakt sjokoladekake er helt innafor. En liten cowboy-strekk etter matpause er velfortjent, uansett lengde på turen. Finværet må nytes. 


Foto: Trond Jensen

Fjellsko er som damevesker: Man må ha ulike sko til ulikt bruk. Mine favorittfjellsko på vår og høst er Crispi Skarven, og de leverte, -som alltid. De var gjennomtrukket av vann i skinnet utvendig, men Gore-tex membranet holdt og skoene var knusktørre inni.


Etter turer tar jeg ut sålene og rister skoene tomme for lyng og rusk. Jeg skyller av skoene hvis de er skitne, før jeg setter dem til tørk. Før jeg setter dem på hylla, så smører jeg dem godt inn med lærfett. Så, da er de klare for neste oppdrag. Lærfett av god kvalitet får du på alle sportsforretninger. Jeg innrømmer glatt at det hender jeg slurver, men det skal godt gjøres at ikke ytterskinnet trekker noe fukt under forhold som i dag. Tidvis vasset vi i vann.  

Jeg blir litt stolt hver gang jeg sliter ut turutstyr, men utstyr av god kvalitet er dyrt, så det lønner seg å ta godt vare på utstyret!

Tia pauser på en tørr rabb og glipper med øynene i solskinnet.

Det er ikke alltid og for alle at det er de lengste og hardeste turene som gir størst glede. Supertorsdagen var fantastisk med kort tur, lett stigning, meget hyggelig selskap og strålende vær. 


Blogglisten

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær