VI TOK 17.MAI-TOGET TIL TOPPEN

hits
17.mai skal feires og for oss ble dagens markering særdeles hyggelig og minneverdig. Før familieforpliktelser utpå dagen, så stakk jeg og to gode venninner en luftetur til Nordtoppen, 434 moh. 


Med vind i luggen og blafrende flagg poserte vi noe lattermildt for fotografen.

Med bunad, bunadsko, skjorte og søljer i sekken, trasket vi oppover. De få vi møtte viftet med flagg og gratulerte med dagen. Skikkelig hyggelig! 

Kjekt med tydelig løypemerking.


På turen opp ble vi nådd igjen av Kari og Geir, og ikke nok med at de stilte opp som fotografer, men de bydde også på kaffe og hjemmebakte kaker. 

Altafjord i bakgrunnen, Alta til høyre.



Prøv å skift til bunad i ulendt terreng, mens vinden blåser og hundene surrer rundt! Det gikk allikevel rimelig greit, -en stund. Da jeg måtte ta et støttesteg, med en fot i bunadssko og den andre i tursko, hørte jeg sånn "ritsj"-lyd.. Med hælen på bunadsskoen trødd inn i falden på stakken, tenkte jeg at dette var et skikkelig lurt påfunn...Bunaden jeg har arvet etter mamma, er fra 1947. Den er litt skjør i stoffet og har meget høy affeksjonsverdi. Det skulle jeg kanskje tenkt på i forkant, men jeg har mer glede av bunaden i bruk på 17.mai, enn hengende i skapet. Så det! Heldigvis var det bare stingene på falden som raknet og ikke selve stoffet på skjørtet. No worries!

Mens borgertoget gikk i sentrum av Alta, marsjerte vi taktfast, viftet med det norske flagg og feiret nasjonaldagen:



I le av en fjellknaus nøt vi finværet og hyggelig selskap. Et par som kom opp etter oss, ble også bydd på kaffe og kaker. 




Flere til topps i samme ærend som oss.

Turen var verdt dagens andre runde med bunadsskjortestryking og ny søm på skjørtefalden. 

Ha det gøy på tur, vær glad for forholdene vi har i landet vårt, for friheten, for tryggheten og gratulerer med dagen alle sammen! 






Blogglisten

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær