SKYTING ER RÅSKØY!

Fant ut sist helg at jeg ikke hadde noen planer på søndag, så da ble jeg like godt med på Finnmarksmesterskap (FM) i jegertrap.

Trykk treff eller bom, dette mestrer jeg.

Jeg har en ultralett (2,5 kg) og temmelig kort hagle, merke Huglu. Det er jakthagla mi og den passer meg perfekt, men den er jo noe lett og temmelig ustabil til baneskyting. Har allikevel tenkt at det er jakt jeg trener for, så da skyter jeg med jakthagla på bane også. Og etter tre serier på banen i år, må vel FM være neste? Forrige konkurranse jeg skjøt i var "Sprudletreffen" sist høst og i NM leirduesti og trap i 2010. Du skjønner hvor mye jeg legger i baneskytinga? Er vel som de fleste andre jegere, skyter en serie i ny og ne, og et par serier ekstra rett før jaktstart.
Men, så er jo trap, og ikke minst skeet, så himla gøy. Folkene i miljøet er trivelige, er kjempe hjelpsomme og alle ønsker flere damer med på skyting. Jeg konkurrerer bare mot meg selv og prøver å finne ut av det med de duene, - og rypene. Den forrige jakthagla mi var en Beretta halvautomat, som jeg ble rimelig god med. Så kjøpte jeg en lettere hagle, og da var jeg tilbake på scratch. Det kjentes i alle fall slik ut. Dritt. Har skutt noen serier i fjor høst og begynte å få litt til nå, så da meldte jeg meg på FM og dro på banen. Only for fun.



Når man er med på skytekonkurranse, så stiller man rett etter egen skyting som dommer. Jeg fikk i oppgave å føre resultater på leirdue.net. Trykk treff eller bom etter hvert skudd. Ikke akkurat rakettforskning. Det mest utfordrende var å holde varmen. Dunjakke på og en ekstra jakke over fanget gikk greit. En kaffekopp pause, så var det rett ut i neste serie. Fire serier til sammen. Så mange skudd på en dag har jeg bare skutt en gang tidligere og jeg kjente det i høyre skulder etter hvert. Uvant bevegelse, i tillegg til at ultralight hagle har litt mer rekyl enn en tyngre børse.   

Premieutdeling; vinner i klasse F

Men, dritskøy. Rett og slett. Selv om jeg hadde litt høyere forventninger til egen skyting. Men, skitt au. Når man vet å velge sine kamper, for eksempel vet å melde seg på et FM med få deltakere i min klasse, så kan det jo fort gå veien. Selv med middels skyting, så vant jeg klassen og er herved regjerende Finnmarksmester i klasse F.




Riktignok var det bare meg i klassen, så det skulle godt gjøres å ikke vinne..... Litt flaks skal man ha.

Uansett: En råbra dag på skytebanen og det er god plass til flere skyttere på Norges baner! Ikke minst flere damer!

PS! De fleste jeger- og fiskerforeninger har egne dameskytinger (det skytes ikke etter damer altså)! Sjekk hjemmesidene til din lokalforening for tidspunkt! Man trenger ikke være medlem for å delta, men kurs og skytinger er billigere for medlemmer. Hiv deg med!



Blogglisten

hits

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær