VINTERSKO I STØRRELSE 25-TOMMER


Mine første truger var et par billige "hyttetruger" på 25 tommers lengde. Jeg kjøpte dem på tilbud til under 600 kr. Og det har funket sånn tålig. Størrelsen var god til mitt bruk, men det verste med dem var at det var gjennomgående bolter med en cm av skruen stikkende under. Her festet det seg snø, så på det verste gikk jeg med 15 cm klabb under. Det passer dårlig når man skal ned bratta og har bruk for feste.



Da jeg skulle kjøpe meg nye, så var jeg nøye med å unngå skrue-tabben. I tillegg ønsket jeg truger med roterende tåfeste, slik at trugen ikke trenger å følge samme vinkel som foten min, og at snøen lettere faller av bakenden på truga. Utenom det hadde jeg ikke så mye peiling, så jeg ringte Bente, ei venninne som går et par timer på truger HVER DAG. Jepp. Helt sant. Vel, på vinterstid vel og merke! Bente bor på Seiland, ei nydelig øy gå grensa mellom Alta og Hammerfest, i terreng hvor valget er randonee eller truger. For henne er det truger som gjelder. Jeg har vært med henne på et par turer, og terrenget er ikke for nybegynnere hvis man velger randonee. Det er bratt og masse skog, men så åpner det seg nydelige fjellparti når man kommer opp. Og opp er jo en ting, men man skal ned også, så truger er slettes ikke så dumt...



Ut på shopping:


Tubbs
Fant truger som oppfylte kriteriene mine; Tubbs Explore. Skillet mellom truger for damer og truger for menn er vel i hovedsak at fotfestet er tilpasset noe mindre skostørrelser. Ellers kan jeg ikke se noen forskjell og endte opp med å glemme å kjøpe dametruge. Men, skofestet passer perfekt! Hvis herremodellene også er bredere og større i skofestet foran enn damemodellene, så skal jeg ikke klage. Mine nye truger er lette å tre på seg, enkle å stramme og enkle å løsne. De vipper lett rundt en bolt ved tåfestet og bærer meg godt. Størrelse på trugene er avhengig av vekten din. Mine skal bære mellom 54 og 91 kilo og er i størrelse 25 tommer. Tenker vi sier at jeg er innafor der...




Hyttetruger
Atlas

Broren min, Ivar, har truger fra Atlas og jeg er gørr-misunnelig på en ting: bøyle for å heve hælen ved bratt stigning. Jeg har begynt å kalle den for randonee-bøyle, men det heter trolig noe annet:-). Det skal jeg ha på mine neste truger!!!


Svigerinne Maj-Liss med Tia på trugetur

Jeg har prøvd ulike sko på trugene. Nesnalobber funker ikke. De er for myke, så man får ikke strammet trugene godt nok uten å ende med deformerte føtter. Fjellsko er atskillig bedre, men mine fjellsko er ikke varme nok for vinterturer. På siste trugetur, så testet jeg Muckboot - Arctic sport. Støvlene er lette og varme. I tillegg er de stive nok til at man stramme trugene skikkelig uten å miste blod i beina. På truger er det ikke spesielt enkelt å overtråkke, så jeg synes Muckboots hadde grei nok støtte for mine slarkete ankler. Absolutt et godt valg.


Så, hvorfor truger på tur, og ikke fjellski eller randoneeski? I terreng med mye skog og bratt både opp og ned, så kan truger være tingen. Randonee eller fjellski funker jo, men trugene er korte og snope. På vinterjakt kan man ha ledige hender til handtering av hund og våpen, men det er god støtte å gå med staver.
Husk god trinse på stavene! 






Blogglisten






hits

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær