FISKELYKKE

I helga tok jeg turen til et av pappas favoritt-fiskevann. Rustet med fiskestang og diverse anheng til denne dro jeg til fjells. Gode fiskevann er sikkerhetsklarerte greier, så bare de aller nærmeste var informert om hvor turen gikk. 




Med kløv på Tia og passelig tung sekk startet turen med klatring. Vel, ikke direkte klatring, men bratt nok. Til sammen var turen inn på 8 km, med stigning på omtrent 450 høydemeter komprimert til den første kilometeren. Tia er liten, men rå på å trekke, så hun var god hjelp opp bakkene.



På ryggen hadde jeg favorittsekken min til lange turer, en 85 liters Osprey Xena. Den er god å bære, tilpasset damer og har praktiske løsninger. Ett aber; Jeg kjente etter hvert hoftebeltet når sekken svaiet litt og kan tenke meg å få prøvd en sekk med bevegelig hoftebelte, altså der beltet sitter stabilt på hofta, mens sekken kan lee på seg.    


Retningsviser: Maurtuer er alltid vendt mot syd. Maur liker sol de også.

Vel framme fant jeg den perfekte teltplassen. Stuegulvflatt. Jeg hadde med et Helsport Fjellheimen Superlight telt. Det er bare helt råbra. Veier 2,2 kilo med plugger, slås opp på noen få minutter og med bunn som dekker hele teltet, inkludert forrommet, så fungerer det strålende også til mårranskaffen i teltåpningen. Teltet fås i flere størrelser, men tremannsteltet er svært til en og hund, romslig til to og KAN brukes til tre med smale luftmadrasser/liggeunderlag. Teltet er relativt dyrt, men alt er relativt i livet, så verdt pengene synes jeg.


Ren nytelse.
Et skikkelig liggeunderlag er viktig for prinsessesøvnen og jeg hadde med meg Exped DownMat ultralight. Det veier 580 gram og er bare nyyydelig. Kan ikke skylde på underlaget, hvis man ikke får sove da. Exped-madrassene er rett og slett luftmadrasser, men med dun- eller vattfyll (avhengig av modell). Det gjør madrassen varm å ligge på. Den blåses opp på 1-2-3 ved hjelp av fyllepose som følger med. Sjekk her hvordan man fyller madrassen: ExpedTil min Exped DownMat har jeg også superpraktisk stolsett (følg lenke), men det ble prioritert bort på denne turen. Hvis man skal sove ute eller i telt uten bunn, så er det lurt å ha trekket fra stolsettet på madrassen, for å beskytte den mot skarpt underlag. 

Helsport Fjellheimen Superlight gir komfortabel nattely, selv når det blåser og regner hardt.

Til fjellturer på sommerstid har jeg nå for tiden Alfa Lyng A/P/S Gore-tex sko. De er lette og kjempegode å gå med. Jeg har ikke hatt en eneste vannblemme, -men jeg blir våt på beina. Har brukt skoene 4-5 turer, så de bør liksom ikke være utslitt heller. Jeg skal ta en ekstra test, men Gore-Tex membranet holder ikke så jeg blir nok å levere disse tilbake. Vil tro at det er dette paret det er noe feil med, og ikke modellen.



Det ser lovende for multehøsten!!!

Været ble bare bedre og bedre, og søndagens bållunsj ble inntatt i strålende sol og passelig med vind slik at det ikke var en eneste mygg på oppdrag. Det er også mulig at myggen har fosset i hjel under snøværet i uka som gikk. Finnmark har mye vær og mange årstider av gangen. Sjarmerende.

Uansett sesong, så er det noe helt spesielt med bål. Jeg kan sitte og bare glo inn i et bål, nyte bålkaffe og la tankene flyve. Rekreasjon!

Helga ble skikkelig intensiv avslapping, nesten som en hel ferie i kortversjon. 




Så var det fiskelykken... Pappa må ha fisket opp all fisken. Det var ikke livstegn. Ikke et vak, ikke et napp. Kanskje for tidlig etter isgang. Ikke vet jeg, men det ble pølser til lunsj i stedet for ørreten jeg hadde håpet på. Men, fiskelykke var det allikevel; jeg fisket og var lykkelig.



Blogglisten

hits

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær