"VAKKER SOM ET SOLMODENT MULTEBÆR"

Etter en heller tragisk vår og kjølig forsommer, så har vi virkelig hatt en fantastisk juli måned i Finnmark. Nå er det høsting av naturens overskudd som lokker meg ut på tur, myrene bugner av multer og blåbæra begynner å bli moden.


Søte, gode multebær.



Tia synes multetur er dritkjedelig og vil mye heller jakte ryper.


Første multeturen i år var ikke tenkt som multetur, men jeg kom over masse bær og da klarer i alle fall ikke jeg å gå forbi. Jeg plukket i pose, og bærene ble veldig moset og ulekre, men duger helt flott til syltetøy. I bøtte holder bærene seg hele og fine, og klare for bruk i de deiligste desserter. Til julemiddagen er det tradisjon i mitt hjem med multer som dessert. Det kan være klassisk multekrem, iskake med multer eller denne: Multer med brunsukkerrømme
Prøv den, litt spesiell smak og helt nydelig!!



Dagens matauk av multer og blåbær

Til viltmiddager passer det fabelaktig godt med varme multer og vaniljeis. Jeg varmer multene i en kjele på svak varme, sammen med brunt sukker og en skvett whisky, kaffelikør, akevitt eller annen rest jeg måtte ha i skapet. Server i porsjonsskåler og rasp over litt finhakket Daim. Superenkelt og sååå godt. Sukk!

Jeg diskuterte med en kollega i Alta jeger- og fisk om yndlingsoppskrifter på multer, og han var klar i sin tale; "Det er bare fantasien som setter grenser for multeoppskrifter, og godt blir det uansett". Vel talt!


Gjennombløt, men føttene er tørre.

Jeg har tidligere fortalt (lenke) om mine Alfa Lyng A/P/S Goretex-sko, som lekket vann og at jeg leverte dem inn til reklamasjon. Er det modellen som lekker eller er det bare en feil ved det ene paret? Jeg har ikke fått svar på reklamasjonen ennå, men de siste dagene har jeg testet min datters Alfa Juv A/P/S Goretex. Teknologien er den samme som på Alfa Lyng, men Juv er en kraftigere og stivere sko, som egner seg til litt råere turer og tyngre sekk. På dagens multetur fikk vi regn og jeg ble gjennombløt, -unntatt på føttene. Jeg hadde tråkket i myr og stampet over bekker, og Alfa Juv A/P/S holdt vannet ute. Så da satser jeg på å prøve et nytt par med Alfa Lyng, for de er supergode sommersko for lette turer.


Vi er da ikke laget av sukker og tåler regn.

Å kunne høste av naturens grøde og få rørt seg ute på tur samtidig er deilig, men å kunne servere festmåltider og desserter med råvarer man har høstet, sanket eller jaktet selv gir et ekstra piff til måltidet. Jeg kjenner på en slags stolthetsfølelse, når jeg inviterer gjester til et festmåltid med egenskaffede råvarer. Teit? Kanskje, men uansett veldig hyggelig. 

Nå bugner myrene av saftige, solgule multebær. Ann Siri fortalte en historie, der ei dame fikk følgende kompliment fra en Finnmarking: "Du er vakker som et solmodent multebær".
Det er vakkert det 😊


"Du er vakker som et solmodent multebær!"


 Blogglisten

hits

Kommentarer

  1. Så hyggelig😁 For en flott blogg du har!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det:-):-)
    Linda
    -jaktogturdama-

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig dersom du har lyst til å legge igjen en kommentar, innspill eller tips:-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær