TOPPTUR ER TOPPTUR!!

Jeg har vært på jobboppdrag i Honningsvåg, småbyen på Magerøya, som i 2006 ble kåret til Årets sommerby av NRK reiseradioen. "On the Top of Europe", en liten svipptur fra Nordkapp, ligger Honningsvåg som ei perle, med rundt 2500 innbyggere.

Nyter solnedgangen på Sarnes

Jobb er jobb, hotellet er bra, folk er så flotte, men naturen dere, for et vakkert landskap. Det er så rått, så barskt og så fascinerende. Nå var været strålende bra, men det er like vakkert i uvær, -så lenge man ikke er midtfjords eller på fjellet.


Bolt er ganske så klar for luftetur

Etter en heftig jobbdag, så må man vel ut på tur for å lufte hodet? Må og må, -vel... Noen gang frister sofaen, men denne gang var jeg lett å be, da fineste Else-mor først inviterte meg på fiskesuppe og deretter på luftetur.  

Vi trakk i lette turklær og joggesko, og sammen med Elses alaska-husky Bolt tok vi en skikkelig fjellstur. Fjellene på Sarnes er skikkelig flotte og skikkelig bratte, -å se på. Man trenger jo ikke å bestige alle toppene man ser liksom. Vi kom oss jo opp på en topp da, hele 129 meter over havet og lokalt kalt for Toppen av Storbakken.


Jeg skal ikke påstå at treningseffekten var storveis, men vi fikk skravlet, luftet tanker, litt jobbprat, beundret hundrevis av ender i flykt, diskutert hund, dressur av hund, mangel på dressur av hund, valg av telt til høstens turer (jeg heier på Helsports Fjellheimen superlight), liggeunderlag (her synes jeg Elses sønn Trygve bør ha Exped downmat 7 cm Ultralight long/wide☺) og ulike soveposer i dun/syntet/vekt/komforttemperatur osv.


Else og flotte Husky-Bolt ved Svartvannet

Takk for deilig luftetur Else, for god prat og for tilbud om tørrfisk på kaia. Sarnes er vakkert og Finnmark om høsten er min favoritt-årstid. -Og på mandag starter rypejakta☺☺☺






Måtte ta med et bilde av det gamle (og veldig nedlagte) internatet på Sarnes.



Blogglisten

hits

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær