ØVELSE GJØR MESTER!

Jeg har sagt det før, og gjentar det veldig gjerne: Man må øve for å bli en brukbar skytter. En og annen fersking kommer innom banene våre og skyter temmelig bra fra starten, men de aller, aller fleste av oss må faktisk øve.


Nå har jeg skutt leirduer på bane i noen år, men bare på skikkelig hobby-nivå og med mål å treffe noen ryper i sesongen. Her om dagen kastet jeg meg med på en konkurranse i skyttergrenen Sporting. I NJFF er dette konkurransegrenen Leirduesti. Den største forskjellen fra vanlig jegertrap, er at det kommer to duer fra ulike kastehus og man flytter seg rundt i terrenget, eventuelt til ulike steder på en bane. I tillegg så lades det med to patroner av gangen og målet er jo å treffe de to duene som kommer i rask rekkefølge. 


Her får jeg kyndig veiledning fra Knut Saxe Kjeldsberg: "Den neste dua kommer fra kastehuset bak deg og det er lurt å ta den rett før den når toppen" 


Vi var tre ferskinger med i konkurransen, og vi var skjønt enig om at dette var for moro og for treninga sin skyld. Sporting er skikkelig freskt og kanonbra jakttrening! Man må være 100% påkoblet og duene kommer i ulik fart og fra "alle" kanter. Ei av duene kommer til og med bakfra og over hodet på deg. Her må man følge med og trening vil gi erfaring i hva som er passelig "foranhold"! Kult!


Summa sumarum, så hadde jeg 62% treff på 50 skudd og var brukbart fornøyd (prosent høres bedre ut enn antall treff, for tallet ble høyere da). Man har lett for å irritere seg over bommene, men man må prøve å fokusere på de man treffer og hvordan man ligger da i forhold til dua. Å sammenligne meg med resten av gjenget på banen blir fullstendig skivebom, da det ligger mange tusen treningsskudd bak resultatene deres. Uansett, så ble jeg vinner av dameklassen, lærte litt mer enn jeg kunne dagen før og storkoste meg på banen. Dette er kanonbra jakttrening, hiv dere med!

-Og litt irrelevant info til slutt: Det hjelper på premiesamlingen å være eneste skytter i dameklassen! Hiv dere med jenter! Det er plass til flere på landets skytebaner.
 

#friluftsliv #jakt #hagle

Blogglisten
hits

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær