DET ER TO TING MAN IKKE ANGRER PÅ

Det er to ting man ikke angrer på; husvask og tur. Søndag var dørstokkmila skikkelig lang... Jeg hadde rigget meg med kaffe, sjokolade og god bok da min gode venninne Ann-Siri ringte: 

- Blir du med til Nordtoppen?

Det fristet ekstremt lite, så jeg takket nei. Jeg hadde planlagt å tilbringe formiddagen på sofaen, men burde jo absolutt bruke fridag på noe fornuftig. Dårlig samvittighet overmannet meg og jeg satte tur med hunden, jobb og husvask opp mot hverandre, -og da  ble det naturligvis tur.







Jeg bestemte meg for å ikke si noe til Ann-Siri, men heller gå henne i møte. Da ville jeg slippe å gå helt opp til Nordtoppen (434 moh) og heller gå ned sammen med henne. God plan! Jeg kastet på meg klær og kjørte til parkeringa ved starten til Nordtoppen. Der sto bilen hennes. Perfekt.



I Alta har vi pr. definisjon gått inn i mørketida nå, og lyset ute blir veldig blått. Det er vakkert, selv om det var overskyet og godt med vind på denne turen. Omtrent 15 minutter fra toppen fant vi rypespor og da "måtte" jeg bare la Tia få trene på fugl. Vi skjenet sideveis ut av løypa og fulgte på ferske rypespor. I dalsøkkene var det myye snø og jeg grynnet meg gjennom dypsnøen. Varm og søkksvett, og glad jeg hadde tatt gamasjer på.


Over en bakketopp til og Tia gikk i perfekt stand. Jeg rakk akkurat å ta et bilde av henne i stand før jeg skiftet til video, men rakk ikke å trykke start før det gikk tre ryper på vingene. Tia sto som ei påle, meget bra! Vi fulgte på fuglene, men det ble for bratt og for mye snø, så vi (jeg) ga etter hvert opp og klatret bakveien opp til Nordtoppen.




Så ferske rypespor at det damper av dem;-)



I følge boka på toppen, så hadde Ann-Siri skrevet seg inn der 20 minutter før meg. Jeg innså at jeg ikke kom til å nå henne igjen ned lia, så jeg og Tia tok noen avstikkere ekstra for å se etter flere ryper å trene på. 



Den lille svippturen jeg hadde planlagt ble litt mer strevsom enn jeg hadde planlagt, men gøsj så deilig å komme seg ut. Jeg har fått trim, Tia har fått rørt seg og har fått litt rypetrening. Deilig! Man angrer aldri på verken husvask eller tur. Og etter luftetur; Sofa, Here I Come!  
#friluftsliv #jakt




Blogglisten

hits

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig dersom du har lyst til å legge igjen en kommentar, innspill eller tips:-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær