"KILL YOUR DARLINGS"


Da er årets høstjakt og min favorittårstid på hell. Jeg har hatt sykt masse flotte turer, både med og uten våpen. Mine favorittsko Crispi Skarven har vært trofaste følgesvenner, sammen med Breton-Tia da, og skoene har tatt meg tørrskodd gjennom de to siste årenes fjellturer. Men nå må jeg dessverre innse at de er utslitte etter lang og tro tjeneste. 

Det går mot siste rest av sol i Finnmark, for denne gang.

Det er så lett å kaste seg på bølgen med ønske om nytt og stadig dyrere turutstyr. Det er jo så mye flott der ute, stadig nye løsninger og ikke minst kule design og farger. Jeg liker å ha ei kjempegod jakke eller bukse som holder det den lover i forhold til vann-,  vindtett osv, og betrakter det som ekstrabonus at den har farge jeg liker. Ikke noe galt i det. Utslitt turutstyr er et sikkert tegn på dritkvalitet eller mye bruk. I mitt tilfelle har mye bruk gjort at nå var tiden kommet for å avskrive yndlingsskoene og skaffe nye. Det er derfor jeg med stolthet har vært på skoshopping. 

Crispiene mine er god kvalitet tvers gjennom og har virkelig holdt det produsenten lovet. Vibram-sålene sitter knallgodt på vått og sleipt underlag, kalosjeringen (gummibeskyttelsen rundt nederdel av skinnet) har beskyttet skoene, jeg har vært knusketørr på beina i all slags vær og føreforhold, de støtter godt rundt ankelen og jeg har ikke hatt antydning til gnagsår i disse.  


Denne gang bestemte jeg meg for å kjøpe par fjellsko som er litt høyere i skaftet enn Crispi Skarven, noe som passer seg i myrlendte områder i indre Finnmark. Jeg falt for Crispi Titan. Vibram-såle selvfølgelig, Goretex membran så klart og litt høyere skaft. 



Vibram anbefales! 


Etter noen mil med testkjøring, så er jeg veldig, veldig fornøyd. På fjellrypejakt forrige helg fikk lilletåa mi kjørt seg og jeg var litt stuss over skoene, helt til jeg kom på at det var en ekstra-løkke ved ankelen for nedoverbakkestramming. I mye nedoverbakke er det lurt å bruke denne for å hindre at foten glir fram i skoen hele tida. Patenten kunne vært bedre, skoen har løkke til å tre lissene inn i og burde hatt bøyle i stedet for slik at treinga går raskere. Men totalt sett, meget gode sko å ha på beina.  

Med gamasjer over skoene kan jeg grynne i snø, vasse over bekker og gjennom myr uten at bukseleggene blir våte. 

Så langt tenker jeg at Crispi Titan ser ut til å være et skikkelig godt kjøp, så får tida vise hvor slitesterke de er. Jeg forventer at de holder i minst to år med mitt bruk. Time will show. 

#friluftsliv #jakt #fiske


Blogglisten

hits

Kommentarer

  1. Hei! Dette er nok et litt rart innlegg, men; Jeg har tenkt å kjøpe disse skoene, men er midt mellom 36/37... opplever du at de utvider seg veldig ved bruk, ville du gått opp til nærmeste størrelse eller heller hatt dem litt trange og latt dem gå seg ut? Jeg har googlet Internett på kryssogtvers for å finne anbefalinger på dette 😅

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg ville definitivt gått opp i størrelse. Da kan du bare justere med en litt tykkere sokk i eller to par tynne. Det er værre med for småe sko. Alle skinnsko former seg etter foten din, men jeg synes Crispi-sko holder seg bra i fht. størrelse.

      Slett

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig dersom du har lyst til å legge igjen en kommentar, innspill eller tips:-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær