DØRSTOKKMILA

Det har vært stille fra meg her på jaktogturdama i vinter. Jeg er i ny og travel jobb og det har vært mørketid i Finnmark. Disse to faktorene i kombinasjon har gjort at jeg har jobbet masse og har vært lite på skikkelige turer. Å komme meg på den daglige lufteturen med Tia har vært nok dørstokkmil for meg innimellom og da har ikke motivasjon for å skrive her heller vært boblende.

Nå går det mot vår og jeg har kommet ut av vinterhiet. Det har blitt flere turer og i det siste er det noen hyggelige sjeler som har etterspurt blogginnlegg og pusjet meg litt, så nå tar jeg meg herved sammen.

For et par helger siden var det varlset høytrykk fra Russland og nærmere 30 kuldegrader på vidda. Det holdt hardt å finne motivasjon for å dra på hytta, men jeg lot meg overtale og dro til fjells.


Kaldt...


Heldigvis har jeg varme på i hytta, hele året, så å fyre fra +13 til komfortabel temp er uproblematisk. Vi kom opp fredagskveld og det var -27 ute og graderstokken krøyp ned til -30 på kvelden, men helt magisk ute. Det lå et tykt lag med rim på trærne og det var blikkstille.



Fram med deilig mat, god vin og kortspill. Det var perfekt med innekos spør du meg, og det syntes hundene også. De gikk ut når de absolutt måtte, hannhunden tok seg tid til å tisse på alle snøskavler og så kom de spurtende inn igjen.


Det er vel ganske så klassisk for årstiden her oppe; når sola kommer tilbake etter mørketida, så får vi ofte noen uker med sprengkulde. Når værspåerne på TV sier at "I Finnmark er det klart og fint vær", så er det jo for så vidt sant, men de har blitt mye flinkere med å legge til at det er skikkelig kaldt. 




Fram med ullundertøyet, dunjakke, boblebukse, lue, gode votter og gode sko, så er det helt greit å ta en liten luftetur. Hundene trenger å få seg en liten tur og etterpå kan man campe på sofaen og lese god bok med god samvittighet. 


Her testes Muckboot som vintersko til trugegåing.

På beina har jeg testet Muckboot Arctic Sport. De er anbefalt for temperaturområdet +16 til - 40 grader!!! Jeg har ikke vært kald på beina når jeg har vært i bevegelse ned til -22, men tror ikke jeg satser på dem hvis det bikker under -30/-35. På den andre siden trenger jeg ikke sko når det er så kaldt, for da holder jeg fortet under pleddet i hyttesofaen!! Ellers er det samiske fottøyet Skaller å anbefale i kulde. Helt suverent varmt. Men de er litt glatte og på  moderne snøskutere bør man slå av varmen i stigbrettene for at skallene ikke skal bli våte. Jeg har også testet skaller når jeg har stått fast med snøskuter. Prøv å løfte og dra løs en skuter med skaller på beina! Glatt. Funker middels dårlig.

Muckbootene er stive nok til å bruke til truger, de er varme og vanntette. Men + 16 grader liksom... Det blir i så tilfelle til meget korte turer, ellers tror jeg det er be om oppblomstring av en frodig fotsopp -kultur. 

Vakker hund og vakkert lys.

Når man skal kle seg for å være ute i kulde er det ingenting som slår ull under og dun over. Det vi i barndommen kalte for boblebukse funker også godt nedentil og har oftest sterkere ytterstoff enn dunbukser. Skuterbukser blir for tykt og stivt når man skal røre seg. Dere ser forskjellen? Litt vattert eller skikkelig tykt. På snøskuter skal man i tillegg til kulda tåle å sitte i ro, med kraftig vind i mot og da må det tykke klær til.

Hvor tykt lag med klær man trenger avhenger selvfølgelig av hvor mye man skal røre på seg. For oss hobbyskigåere/-trugegåere så er det viktig å ha noe å kle på seg når man stopper og tar pause. Det er her dun kommer inn. Dunskjørt e.l. og ei god dunjakke er råbra og lett å smette på seg. 

Ullboxer, ullstilongs, ullbukse og boblebukse blir godt og varmt.

Vindvotter med ullfor anbefales. Jeg bruker ofte tynne ullhansker inni votter eller hansker. Det hjelper på temperaturen og er deilig å ha på når man må ta av vottene for å gjøre praktiske ting.




Ikke egnet vinterbolig, men det blir nok innflytting her til våren..

Denne vinteren har jeg har altså fått kjenne på den berømte dørstokkmila og da er det godt å ha en hund som gjør at jeg må ut, omså bare en liten luftetur. Det er jo deilig å være ute i røring, og det gir en god følelse i kropp og sinn når man har gjort det. Så var det å skrive om det: joda, det er jo gøy. Jeg sitter her nå og kjenner at jeg liker det. Jeg liker jo å skrive generelt, så det var vel ei dørstokkmil som skulle overvinnes her også.


Vi høres!


Blogglisten






Kaldt og vakkert.








hits
#friluftsliv



Kommentarer

  1. Morsomt og lese bloggen din Linda👍😕

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det Karianne! Det inspirerer:-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig dersom du har lyst til å legge igjen en kommentar, innspill eller tips:-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær