Rapport etter Jaktstartuka (med stor J).

10. september har i løpet av årene blitt en viktig dato for meg. Da er det rypejakta starter. Jeg gleder meg i månedsvis og sjefen vet at dette er meget høyt prioritert hos meg.






Takk sjef for forståelsen!

Dekksbikkjer

Så da bar det, som vanlig til Kautokeino på jakt. Ei uke i leir i fint høstvær og med masse ryper var planen.



Hvordan få plass til alt? Kjøre flere turer :-) Foto: Maj-Liss Nyvoll



I år droppet vi overfylte kanoer og brukte båt for å frakte alle pakkenelliker man trenger for ei uke i leir. Det blir jo en del, når man ønsker å ha en viss komfort på tur. Det ble lunnet to telt, lavvo, presenning til gapahuk, do, dusj, god mat, fire stoler til å ha ved bålet, ovn til lavvoen osv. Det skal ikke stå på utstyret. Mandag 9. september dro vi inn, rigget leir, lagde deilig mat og gjorde oss klar til jaktstarten den 10.

 
Jeger som trenger mer kaffe:-) Foto: Maj-Liss Nyvoll

Første dag så vi til sammen fem ryper. Terrenget er fantastisk og hadde jeg vært rype ville jeg bodd her. Men nei, meget skuffende. Maten om kvelden var eventyrlig god, været fortsatt bra og vi dro dag to ut på jakt ved godt mot.

En liten strikkeøkt mens mårranskaffen kokes.

Vi delte lag og jaktet i to grupper. Tilbake i leir på ettermiddagen hadde vi til sammen 8 ryper på fem jegere. Veldig mye bedre en dagen før, men ikke slik det bruker å være. I dette terrenget har vi vanligvis mange gode hundearbeid og finner store kull, så selv om kvota er satt til 3/dag/jeger i år, så regnet vi da med å se mer enn vi gjorde.




 
 

Når da værvarselet bydde på spådom om regn, mer regn og litt til regn, så pakket vi ned leiren og ombooket til å ha hytta mi som base. Når man kommer våt fra jakt, så er det ikke så aller verst å tørke klær inne, ta en varm dusj og sove i varm og god seng. Jeg er jo ikke i Lars Monsen-ligaen, og ikke har jeg det som mål heller.

Le for regn og vind, - og det fikk vi nok av.


Fra hytta jaktet vi de neste dagene i fire forskjellige jaktområder og det var skremmende lite ryper. Jeg har ikke tro på at hundene våre har blitt så skrekkelig mye dårligere på å finne fugl siden fjoråret. Begge har riktignok en smule dårlig kondis (som eier så hund), men det er rett og slett bare lite fugl.





FEFO (Finnmarkseiendommen) varslet etter rypetellinga at det var store variasjoner, og det er vi vant til. Men fem ulike terreng og totalt 14 ryper i sekken på fem jegere. Tja.
Maj-Liss i nydelig høstvær på lørdagen.

Uansett, fine turer har vi hatt og det er det aller viktigste. Det er rett og slett fantastisk deilig å bare vandre, hundene jobber godt, ha lange lunsjpauser i lyngen og så er jo svart bålkaffe den beste kaffen i verden. DET er jeg helt sikker på.











Jaktstartuka 2019 går ikke inn i historiebøkene som en høydare i forhold til fangst, men totalt sett så har det altså vært en fantastisk tur-uke med fantastiske folk. Og litt spenning har det da tross alt vært...

Avslutning på jaktuka med litt bålkos på hytta. DEILIG!
#friluft
#friluftsliv
#jakt
#rypejakt hits

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær