Straks klar for årets jaktstart

hitsI fjor pakket jeg sirlig og pent i pakkposer, bag, ryggsekk, plastposer, kjølebag osv. I år har det rett og slett vært veldig mye å gjøre i det siste, både på jobb, i Alta JFF (som ikke er helt på privaten) og på privaten. Derfor er pakkingen min til årets jaktstart for det meste satt ut på anbud. I år pakker jeg personlig utstyr til meg og Tia, resten er det andre som tar seg av. Slettes ikke dumt, -når jeg tenker meg om, men ikke en strategi jeg tør å gjenta neste år. 

Her er broder`n, svigersøster, Andrea og Tia på fjorårets jaktstart:-)

Det som uansett kan benyttes to år på rad, og sikkert tre år, er pakkelista mi. 
Her er fjorårets liste (kanskje noen trenger litt pakketips): 


Mandag starter rypejakta og her pakkes det for ei uke i lavvo. Den årlige jaktstart-ferieuka har jeg gledet meg til siden 17.september i fjor og søndag drar vi ut og rigger leir. Det jeg ikke har husket til nå, det får jeg bare klare meg uten.



Jaktlaget har fordelt handling og forberedelser, så mine oppgaver er i havn. Noen har spurt hva jeg pakker for ei uke på høstfjellet, og en ting er helt sikkert: Det finnes ingen fasit. Jeg tenker at pakkinga er totalt avhengig av om man skal bære lasset selv, årstid, om man skal med kano, firehjuling, bil eller andre varianter. Denne gangen har vi en transportetappe med kano og det gjør jo at man pakker tyngre enn hvis alt skal bæres.

Jeg har fått låne en Helsport lavvo, som skal brukes som samlingslokale. Den er tung og tar stor plass i kanoen, men det er deilig å ha ståhøyde og litt romslig oppholdsrom dersom været slår seg på vrangsida. I tillegg har vi telt til overnatting, turdusj og turdo. Dusj er ren luksus og do er ganske så greit, så risikerer man ikke stinkende hund med dopapir rundt ørene.......

Her er pakkingen min:

Jaktsekk, hagle, skudd, patronbelte, bærereim og jakthund☺



Hundemat, jaktdekken, Jervehiet, kobbel, GPS, hundepeiler og lader.


Kopp og fat, bestikk, matpakkeposer med matpapir, oppvaskklut, oppvaskbørste, oppvaskmiddel og kopphåndduk, toalettpapir og vaskeservietter. Ja, -og vinglass. 
 
Goretex bukse/-jakke, coreloft jakke (fint for boblejakke). Ekstra bukse. Lue, hals og hansker. Vattert skjørt er digg, støvler, gamasjer, fjellsko, joggesko, leirsko, handduk.  

 
Toalettmappe med litt førstehjelpsutstyr (sportstape må være med), fuktighetskrem i liten boks, liten tannkremtube og sånt. Ørepropper er alltid med, i tilfelle noen mot formodning skulle hive seg i gang med snorking.



Ull er gull. Zip-longsen nederst til høyre er helt super, har hel glidelås i begge sidene, og tas av og på uten å måtte kle av skoene.


Nyladet hodelykt, telefon, øreplugger, liten boks med impregnering til sko, powerbank, primus, bok og diverse i den blå pakkposen. Liggeunderlag med stolsett, sovepose, oppblåsbar dunpute er såå luksus, tarp (takoverbygg til uteplassen) og redningsvest. Vanntett pakkpose til klær (oransje).



I tillegg kommer mat og drikke. Pjuh! Dette er tur med litt høy komfort-faktor og det er ganske så deilig når man skal være en uke på tur. Nå er jeg skikkelig klar for avgang!!! Gledings!!!  God tur til alle som skal ut i høstfjellet og ha god jakt!



#friluftsliv #jakt #fiske #fuglehund

hits

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær