Nr. 2 på samme dag!

I går formiddag skjøt jeg min første rev og på ettermiddagen peip det jaggu i viltvarselet igjen. Begge hundene er inne: Checked! Opp trappa til hemsen i full fart. Joda, der står en ny rev og spiser valpefor på åteplassen. Men, ingen rifle.

Ned trappa, røske rifla med fra spisebordet, lurer på hva den gjorde der da? Opp trappa igjen. Fikler med magasinet og reven er fortsatt på åtet. Faken også, får ikke magasinet inn. Piller ut et skudd fra magasinet og setter det rett i kammeret. Argh, lyddemperen er skrudd av og er ikke her. Skyte uten? Nei. Lister meg ned trappa igjen, lyddemperen er også på spisebordet. «Noen» har sikkert gjort et eller annet fornuftig med rifla, pusset eller noe...

Opp igjen, skrur på lyddemper og lader. Sjekker sikringa og lurer opp vinduet. Reven kikker mot meg og aner ugler i mosen (eller ugle i vinduet). Jeg lurer rifla ut vinduet og reven bykser avgårde. Hm. Smart!

Jeg legger rifla forsiktig mot vinduskarmen og planlegger at reven skal komme tilbake. Etter 10 minutters tid kommer den nedover elveisen, på andre sida og i raskt trav. Avstanden er helt grei, jeg har kaliber 222 Remington med 35grain Hornady V-Max kule og åpent lende. Men, rev i fart? Nope! Det er for stor mulighet for skadeskyting. Jeg bør lage lyd for at den skal stoppe, men den er på vei skrått fra meg, så jeg er usikker på om det vil bli god vinkel, og hvis jeg ikke får skutt da, så har jeg skremt den for mye til at den kommer tilbake med det første. Den er nok sulten og jeg er helt sikker på at den kommer på åtet igjen, så jeg velger å vente på en bedre mulighet.

Og den kommer. Etter omtrent 20 minutter, så ser jeg ørene på reven over snøskavla. Pulsen min stiger og jeg er kjempeklar. Den kommer forsiktig opp fra elveisen, rett i mot meg. Perfekt hold, perfekt støtte i vinduskarmen. Reven stopper et sekund og da har jeg den.



Min andre rev i livet, og begge på samme dag.

Ei bekjent og erfaren revejeger, Siri, sier «Skyter du en hannrev, kommer det alltid nye». Nå er det lørdag ettermiddag og jeg er klar..

#jakt #friluftsliv #revejakt #hunting #outdoor

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær