Ut og tråkke spor til reven

I tillegg til å bidra for å holde revebestanden nede, så er revejakt spennende og jeg har plan om å sy en fell av (alle) skinnene. Det kan være at det blir en veldig liten fell, men jeg kan jo utvide den etterhvert som jeg kanskje får flere skinn.

Vi har rigget åtestasjon på hytta som sprer valpefor en gang i døgnet, sper på med elgknoker, har satt opp viltvarsel, grønt lys og viltkamera. Det er masse snø nå og dårlig skarelag, så i går tråkket vi fine skispor til revene. Alle sporene leder til åtet og siden reven ofte følger ski- og skuterspor så tenkte vi at det ikke skader å prøve. I tillegg fikk hundene en god tur i dypsnøen rundt i området. Vinn-vinn. I en nedoverbakke gikk jeg på ræv i dypsnøen og kavet meg svett for å komme meg på beina igjen, -men nok om det!!

Ut og tråkke spor til reven. 

Litt over klokken 04 i natt peip det i viltvarselet. På hytta sover jeg med rifla ved senga, så jeg spratt opp, sjekket ut vinduet og der var det en rev på åtet. Jeg satte magasinet inn og tok forsiktig ladegrep, men det hørte reven og stakk.

Du kommer nok tilbake, tenkte jeg og lurte vinduet forsiktig helt opp. Etter 2-3 minutter så jeg toppen av ørene, da reven kom listende tilbake mot åtet. Den kikket over snøkanten og rett på hemsvinduet der jeg var, helt klar over hvor lyden hadde kommet fra. Et halvt sekund, så forsvant den igjen. Etter et minutt eller to kom den opp igjen på BAKSIDA av åtestasjonen. Vi har montert grønt lys mot åtet og jeg så skyggen av reven mot snøen på andre sida av elva. Sakte, sakte så jeg skyggen av reven nærme seg stolpen til åtestasjonen.

Der! Et øyeblikk kikker den fram. 
Nei.
For kort tid for skudd.

Åtet er selvfølgelig plassert i rett skuddlinje fra hemsvinduet, men denne reven var veldig på vakt. Tilslutt følte den seg tydeligvis trygg nok til å forsyne seg av åtet og da falt den, en stor flott rev, og min rev nr. 3. 

Rev #3

Dette var lovende og selv om planen var å dra hjem fra hytta i dag, så er avgang utsatt til kl. 06 i morgen tidlig. Da får vi en natt til med jakt og rekker jobben i morgen.

Tia sjekker hva dette er for noe.

Ønsk meg god jakt! 

#jakt
#friluftsliv
#jaktogfriluft



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Herremåltid med elgkjøtt

EXCELLENTE BRETON TIA

Sørøya i allslags vær